Friends Of Mine

Monday, February 22, 2010

Menda Paling Menyampah Nak Buat

Apa agaknya benda paling menyampah nak buat dalam hidup anda???

Hmm.. aku ada byk.. salah satu nya...


BAYO BIL UTILITI/ BIL KREDIT KAD/ BAYO HUTANG KERETA/BAYO LOAN BELAJAR


aku baru je buat mende2 tu sume kejap tadi.. melalaui cimbclicks.com.my (ceh! iklan sikit)

biasalah... bila dah nak masuk bulan baru.. n aku rasa bulan ni mcm cepat jek.. sbb bulan ni ada 28 hari je kan.. n gaji awal bg kakitangan kerajaan.. aku blom gaji lagi pon.. tapi da ada duit tu bayo jek la cecepat.. esok2 kene bayar jugak kan?

bila agaknye bole stop wat mende2 mcm ni ek? letih ar.. keje2 tapi end up mcm tu jugak.. beekerja= bayar hutang.. hmm.. nak buat camane kan... 1000x cakap pon tetiap bulankene wat jugak..

yg ye nya kene carik duit banyak2..

zaman kini mmg duit semakin kecil nilainya,.. kuasa membeli sudah tiada.. nak2 zaman ekonomi tahun ini..semua bajet kene cut.. jab kerajaan pon budget lebih 1/2 ken cut.. aku pon byk menda yg aku dah cut.. antaranya channel astro yg aku mmg dah cut sejak hujung thn lepas lagi tinggal chanel2 penting yg mmg kitorang tgk jek.. bil telefon celcom aku yg suka membohong tu aku semakin kurang menggunakan nya..aku topup jek hp aku yg prepaid.. lagi puas hati.. senang aku tau berapa byk aku consume.. ni aku jimat2 pakai pon.. alih2 dtg bil belambak2 yg aku x tahu hujung pangkal nya.. untuk subvscribe detail, kene tambah 5 ringgit lagik.. FUCK  U la celcom! yg aku perhatikan telco ni buat mcm2 promotion yg membohong! call mmg murah.. pastu ada hidden cost .. yg x tahu dr langit mana dtg nya. aku bertukar pada CELCOM awal thn haritu sbb aku dpti MAXIS yg aku gunakan byk sgt hidden cost yg aku tak tau dr mana.. tapi rerupanya lepas mulut buaya..aku masuk mulut harimau pulak! hmm. penyudahnye aku malas nak layan dah.. aku tunggu call in jek.. klw aku nak wat call aku pakai prepaid jek. senang citer. Broadband pulak aku pakai CELCOM. wlwpon servis mcm haram jadah tapi aku msh bersabar dengan harapan mereka akan menambah baik mutu perkhidmatan mereka. sbb aku da mals dah menjerit2 kat cust servis, sbb bila aku pk2 balik  aku maki hamun derang pon bukan aku dpt hape pon. CELCOM tu bukan mak ayah dorang punya pon. jadi SABAR JE LAHHHH!!elektrik n air aku dan keluarga gunakan sehemah yg mungkin sbb x leh nak wat apa dah.. itu semua keperluan. klw dah panas sgt baru pasang ekon.

LAgi apa?? ha.. kereta.. have to.. sbb aku mmg x bole share kereta ngan hubby sbb kami keje lain2 tmpt n arah yg berlainan, aku plak keje mobile kesana kemari.. credit card pon sama.. aku dah x bole wt pe.. hutang kene bayar kan.. tapi aku punya mission, aku nak settlekan hutang2 CC aku bu end of this year.. pastu lega sket pala hotak aku.. skrg mmg aku da tak pakai CC dah.. kecuali waktu2 dimana aku memerlukan oksigen tambahan hahaha.

Hutang belajo pulak masih berbaki 10 thn untuk dibayar.. nak settle semua mmg aku x mampu.. jadi bayar lah sesikit.. lelama habih gak.. umur aku 39 thn sok habih lah ia.. sbb aku belajo tersgt lah tinggi sampai gayat tuh yg tetiap bulan aku kene bayar lebih kuran 4 ratus .. bole bayar installment kereta sebijik lagi kan? hmm. 

Apa yg aku boleh buat untuk mengurangkan perbelanjaan keluarga ialah berbelanja dgn berhemah instead of cari duit2 tmbhan.. skrg mmg dah jarang aku dan keluarga mkn kat luar, aku lebih suka masak.. lagipon aku tau laki aku suka aku masak.. wlwpon die x pnh cakap aku masak sedap tapi klw aku masak, die mkn mmg x pnh mengecewakan. AKU TAU AKU MASAK SEDAP!! lagipon klw xde apa2 kat opis mmg aku boleh balik cepat n masak pon bukan susah sgt.. mak aku train aku masak since aku darjah 2 lagi! and darjah 3 aku mmg boleh diharap kat dapur. tak sesia mak aku wat action garang ala2 mak bawang putih! hahaha..dan lain2 aku mmg suka compare harga and berbelanja di tempat yg menawarkan harga yg murah. Hmmm.. untung laki aku kan?? kdg2 rugi gak sbb aku klw nak sesuatu benda sampai x boleh tido selagi x dpt.

apa yg aku boleh simpulkan dari apa yg aku tulih hari ni ialah.. JANGAN LAH MENGELUH! JANGAN SALAHKAN KERAJAAN SBB HARGA BARANG NAIK! CARILAH DUIT BEBANYAK UNTUK BERBELANJA.. KLW TAKDE DUIT  USAH BERBELANJA.. its all for now.. chiaaaaauuu

No comments: