Friends Of Mine

Saturday, May 11, 2013

Menang Sorak Kampung Tergadai #Demam PRU yg masih belum surut

Apa perasaan sy melihat statistik PRU 13?
Saya sgt sedih!



Tsunami Cina..
Kalau ada yg baca post saya sebelum PRU yg dulu, saya ada bangkitkan hal MELAYU, TANAH MELAYU, HAK ORANG MELAYU, dan juga RASIS.

Apa yg boleh saya simpulkan dengan keputusan PRU yg lalu, Melayu hampir menggadaikan 50% dari Malaysia ini kepada "mereka" dan ucapan saya TAHNIAH!

Kenapa?
Ramai Melayu undi PR? Sebab? Sebabnya adalah janji2 manis mereka sperti yg pnh sy bangkitkan sebelum ini. Almost semua nak FREE la dalam bahasa yg mudah. TAPI....

tahukah wahai MELAYU.... jgn LAYU *wah mcm sajak*  "mereka" ini adalah bangsa yg rajin berusaha, mereka juga pandai, bukan suruh toleh belakang, tapi sejarah la mengajar kita. EKONOMI mereka pegang. KITA? tgl di kg2, dan INDIA di estet. *betulkan saya kalau saya salah* lihatlah majoriti dimana "mereka" menang? di bandar2 kan? Apa yg boleh anda simpulkan? jangan kata org kampung taknak WIFI free, tak pakai highway, org kampung nak BR1M.. takde kesedaran, tak baca internet. Tapi pada saya org kampung tak tau pun PAS dah gabung dengan PR (ok itu andaian saya je) Pada saya mejoriti "mereka" menang di kampung2 adalah ??? MEREKA nak hantar KITA balik KAMPUNG!!

Ini bukan hasutan.. bukan.. sgt2 bukan. Ideologi 1 MALAYSIA yg kita laung2 kan masih lagi tak berjaya. Cuma kita yg ber 1MALAYSIA. tapi "mereka" anda fikir sendiri. Mereka juga rasis! *tanya dlm hati anda yg paling dalam* kita cuma menidakkan untuk mengelakkan kita berbunuhan seperti yg terjadi pada 13 MEI. *please refresh everybody* . Kalau tanya saya, mmg saya akan percaya apa yg saya belajar, saya belajar sejarah *walaupun terpaksa* tapi saya fahamkan untuk jawab exam sahaja dulu, tapi kini saya semakin faham. Saya semakin risau bila golongan muda yg baru mengenal dunia *saya belum tua* mengatakan masih ada lagi yg tidak dibukukan dalam buku teks! Apatu? nak pesongkan sejarah! Anak muda makin tak faham sejarah sebab pada saya academician turut terpesong! percaya dengan fitnah dan hasutan!  Mereka inginkan kesamarataan, tapi di hari esok, kesamarataan itu akan menguntungkan di pihak "mereka" . Seperti saya kata, mereka bangsa yg RAJIN! Org2 BRITISH pernah mengata MELAYU adalah MALAS . Tapi , boleh tak anda fikir. Betul tak org MELAYU malas? Tun M kata "MELAYU MUDAH LUPA" . Mereka kata  MELAYU boleh dirasuah dengan secawan kopi? cuma anda renungkan . Benarkah? Jika mereka kotakan janji2 mereka itu, esok siapa yg untung? Siapa yg ramai ke Universiti? Siapa yg beli kereta besar? Siapa? Kita ada quota BUMIPUTERA pun masih ada MELAYU yg x ambil tahu, tak nak peduli. Yg tau salahkan itu dan ini.

Saya sgt sedih, hari ini, MELAYU sama MELAYU bertelagah menegakkan "mereka". Saya sangat sedih, didalam keadaan Malaysia yg sebegini aman, mereka lupa harga sebuah keamanan.Saya takut ada pihak yg mengguk dia ir yg keruh. Insaflah MELAYU, sekarang masa untuk buat kerja, PRU dah dapat keputusan, usahlah sebar fitnah itu dan ini. Saya sedih , kenapa begitu senang kita percaya fitnah dan hasutan. Contoh mudah ialah, Roti gardenia naik harga? minyak naik harga? GST? gas naik harga? semua itu senang untuk kita siasat, saya isi minyak tadi, saya pakai RON95 , masih lagi RM1.90 seliter, saya mmg pemakan roti gardenia tegar, stok gardenia sentiasa ada dirumah saya, mmg harga seblum PRU RM2.40, GST? saya dan kawan2 baru lepas lunch di Black Canyon tghri td, masih belum dikenakan GST. ok saya blom beli gas , gas tak habis lagi. Tapi jika mereka mengenakan harga yg x sepatutnya kepada saya, saya akan straightly ke KPDNKK.mengadulah disana, kita masih ada saluran yg betul. Jadilah orang yg bijak! kita ada internet, ada library, ada kedai buku, galilah maklumat sebanyak mungkin dan timbanglah menggunakan akal dan fikiran, bukan emosi. Saya juga marah jika barang naik, saya bukan kakitangan kerajaan, *yg sinonim dengan kenaikan harga barang bila lepas bajet tahunan dibentangkan dan kakitangan awam naik gaji* harga barang naik, gaji saya x naik.. tapi jadilah rasional, itu untuk pergerakan ekonomi, pilihan ditangan kita, kalau gaji 1K belanjalah dimana mampu, kita ada banyak barang pengganti, lupakan kehendak. Kita masih ada cara lain untuk bergembira. Berhentilah menjadi penyebar fitnah.

Saya sedih melihat anak muda ditgh jalan, terpekik2 melaungkan yg mereka inginkan.. *ok saya hon! tapi bukan sbb sokong, sbb mereka duduk tgh jalan nasib baik saya x langgar* provokosi sampai bergaduh2. itu semua siapa? bukan "mereka" kan? "mereka" naik mercedes, bmw, laju.... anda? naik moto , terpekik2. Esok2 ? tinggallah jadi mat rempit je.

Kita tinggal di sebuah negara berbilang kaum, haruslah menghormati sesama kita, kita ada IC mereka juga ada IC, beza kita, kita masih ada keistimewaan dimana pemimpin kita yg berada diatas sedang perjuangkan. Sokonglah pemimpin kita lebih2 PM kita, beliau anak kepada Tun Razak, kenal pada Tun Razak?  jangan lah gusar, Tun Razak mesti dah educate PM untuk jaga hak2 Melayu. Semasa pengunguman pembentukan kerajaan pada malam keputusan pilihanraya, saya amat sedih melihat air muka beliau. sangat2 sedih. Saya tahu, beliau sedih kerana tidak dapat menyatu padukan kita. Percayalah kepada beliau. Jika para pemimpin kita korup, tidak amanah, itu urusan mereka dengan Yang Esa 1 hari nanti. Bersatulah semua, kalau bukan kita dengan mereka, Bersatulah kita seperti mana "mereka" bersatu. Bersatu kitateguh, bercerai kita roboh!

Selepas saya menulis ini, saya akan freezing semua komen dan apa2 sahaja tentang pilihanraya. Saya takut! sangat takut! Saya takut 10 tahun akan datang. Anda fikir sendiri.

Jika ada kawan2 atau pembaca yg berideologi politik bertentangan dengan saya, saya minta maaf. Ini hanyalah pandangan saya.

No comments: