Friends Of Mine

Wednesday, December 28, 2011

Susah Ke bawak anak pegi kemana sahaja?

Jawapan aku: TIDAK

Ramai yg ckp dengan aku "ko senang la.. mak pak dekat.. boleh letak anak bebila je"

Selalunya.. aku tak deny n x jugak meng"IA"kan

Excuse me.. anak seniri, jaga seniri la kan.. klw aku kena pergi kerja, of coursela my mother take care of my kids. Tapi klw tak keje, aku jaga anak aku sendiri. Kalau hari cuti tetiba anak2 aku kat rumah nenek n atok mereka. itu kengkadang mak pak aku yg amik, or ada special occasion cth mcm makngah derang ada ke, or fans dorang ada kat umah mak aku tu *eceh!

Aku takkan tinggal anak aku kepada sesapa sahaja, termasuklah kawan2 or sape2 . Sebab? AKU TAK PERCAYA. kot tetiba anak aku jatuh ke? patah kaki tangan, makan sampah then tercekik ke? sape nak jawab? nak saman pun x guna klw anak jadi apa2. Only this 2 persons yang aku percaya untuk tinggal lama lebih dari setengah jam,my mother n my sister, bapak kepada anak2 aku of course la kan.. tapi tu pun ada careless2 jugak. Kalau 2-2 ni takde, mmg aku akan berangkut la jawabnya, klw terpaksa ke opis, hangkutlah semua, klw ke pasar, hangkut la jugak.  Susah tak? mmg la agak rumit klw nak buat benda dengan kadar segera dgn 2 kids ni.Bayangkan.. opis dua tingkat, nak hangkut brg2 dorang ni, segala susu, termos, makanan, bantal, toys/ buku2 haziq ? mmg kene berangkut atas bawah atas bawah. mmg bepeluh ketiak. tapi nak buat camno kan.. pandai beranak, pandai la jaga. Nak pegi tesco plak. mmg aku spare siap2 susu dalam beg, amni n haziq aku angkt sekali duduk ats troley. And make sure aku buat list sblm pegi sebab? klw dengan 2 org ni, semua boleh lupa..

Da byk kali jugak la aku travel dengan 2 orang ni, masa husband ke singapore hampir sebulan haritu, everyweek aku g KL rumah adik aku, sebab mak and ayah g Bangkok. dok sengsorang kat bumi manjung ni bukan ada apa pun kan. Lucky jugak sebab haziq dah besar, dah boleh faham arahan aku. Sebelum travel ,aku make sure minyak full tank, 2-2 ni kenyang , duit mencukupi yg tdk berlebih2an. Dan aku prefer jalan time Amni tido, sebab Amni boleh tido 4 jam staright klw dalam kereta. So klw pegi KL mmg cukup la time tu an. Aku make sure aku takkan sampai masa jammed. Haziq mmg aku dah kasi buang air cukup2. sbb adalah sukar utk aku berhenti n bawa beliau ke tandas,, adalah jugak sekali jadi tapi so far ok jek. kat bawah seat kereta mmg dah siap2pisau lipat kot2 ada perkara yg x diingini jadi kan?

Klw bab tgk wayang plak, untuk haziq, sejak umur 8 bulan kami dah start bawak dia tgk wayang, so sampai sekarang mmg kaki wayang. Amni plak, masa tgk Happy feat 2 haritu aku ada bawak , tapi ujian saringan kali pertama dah fail. dia jerit xmo berenti dlm panggung. MMg xley tgk wayang la macam ni. Selalunye aku nak dating dgn husband time adik aku balik sitiawan or aku g KL, sebab klw dia balik sini mmg purposely nak jumpa anak2 buah dia ni. Aku mmg lucky punya adik2 yg masih "ciwi" kat anak buah . maklumlah anak buah baru 2 org. So mmg xde hal klw nak mintak tolong tgk kejap2. Klw nak berdating, tgl anak kat mak mcm kejam sgt lak bunyinya. Da la mak jaga pree.. hehe.. * kenapa pree? mak lagi byk duit dr aku, dia belagak klw aku kasi dia pulang balik*

Lain2 occasion selalunya aku n husband akan bawak anak, sebab naluri berfamily, mmg x syok klw sorang takde. Hari keje selalunye.. aku balik keje, mmg amik anak2 sebab husband bising klw anak2 dok lama2 umah mak . kesian mak katanya.. kasikla privacy sket. *even sbnrnya mak x pernah kisah pun.

Antara sebab aku dah x main golf, sebab anak2 lah.. kesian nak tinggal anak kecik yg lasak kat mak. 2 org lak tu, dulu xpela.. haziq dah besar, sorang je. Nanti Amni dah besar sket baru nak main golf semula. For this time being biar husband je yg main, tapi sesekali aku test, aku masih bole pukul lagi.

Oh ya, 1 g.. aku suke g saloon... aku bawak jugak 2-2 ni kadang2 klw husband takde, so far ok jek.. tapi kene blanje lebih sket la.. haziq suke cuci rambut gak.. amni aku letak atas stroller dia diam dah.

Tapi 1 jek aku x buat, g shopping complex besar2 ni. mmg takkan bawak klw aku sorang jek .. BAHAYA.

Entri ni bukanlah tips.. tapi untuk ibu2 yg anak rapat2 .. mungkin x sesuai buat mcm aku,sebab, bahaya kot anak hilang kang.. hantarlah kat mana2 pengasuh yg rasa sesuai.

Sekian saje bebelan pd hari ni.. membebel macam ni sebab tgk kat paper, ada aje budak kene rogol lah, tersedak susu lah, dan pelbagaai lagi.

No comments: