Friends Of Mine

Friday, April 23, 2010

Projek sebelum Kawin apa mesti buat?

as usual.. tajuk2 yg selalu aku bg mesti yg x ble blah punya..

Di barat, insiden2 seperti projek sebelum kawin ni adalah biasa bagi mereka, adalah luar biasa jika didapati perempuan itu masih lagi gadis ketika dia berkahwin. Tetapi, di Malaysia, masyarakat sering memandang jijik tentang isu2 seperti ini. Dan akibatnya terjadilah perkara seperti pembuangan bayi di merata2, pengguguran haram, dan lebih sadis lagi pabila si anak gadis membuat keputusan untuk memerbahayakan diri sendiri seperti merosakkan diri dengan meminum arak, menelan pil2 bg menggugur bayi, mengambil dadah berlebihan malah lebih teruk lagi pabila mereka mengambil keputusan untuk menjadi malaikat maut bagi diri mereka dengan membunuh diri, mengantung diri dsbnya. Akhir2 ini sejak 2 bulan kebelakangan ini isu pembuangan bayi umpama isu yg boleh dikatakan ditulis hari2 di akhbar2 tempatan. Dan aku sendiri bila membaca berita2 seperti ini umpama tepu dan tak ada apa nak kata. Pada aku, masyarakatlah sebenarnya yg bersalah selain dari makhluk yg membuang bayi ini.


Readers, korang takyah tipu la klw korang tahu ada kawan korang, jiran korang atau sape2 yg korang kenal mengandung diluar nikah. Apa yg terlintas kat pkiran korang? Klw aku lah frankly, aku akn kata jijik sungguh! tapi itu adalah 1st impression . Klw org yg baik mcm aku mungkin aku akn diam sahaja without nak sebar2 kan berita ni. Tapi klw xde apa nak sembang ngan laki aku pon aku akan bercerita juga. Tapi x berapa syokla klw nak citer kat laki aku ni. sbb die mmg x amik port or tak suke nak citer2 psl org ( i have to thank hubby sbb klw berminat aku akan menambah saham2 aku di neraka) So habeh2 pon dlm hati aku. Klw aku citer kat mak aku ke adik pompuan aku ke.. hmm.. mak akan skola kan aku balik, supaya jgn asik nak mengata korang. Tapi aku ulang skali lagi. ..itu AKU.. tapi klw org lain mcmana? contoh2 di kampung la kan.. dimana masyarakat mereka masih lagi mengamalkan budaya2  melayu yang masih kuat. Klw la berita anak gadis sipolan2 tinggal bersekedudukan dan akhirnya mengandung. Pe gaknya yg berlaku keats keluarga si polan? mesti dipulaukan masyarakat kan? korang setuju x? adake org kampung x ngata?


Dek kerana alasan2 diatas la masyarakat Malaysia masih lagi tidak boleh menbanteras masalah pembuangan bayi ini. Usaha kerajaan seperti mewujudkan KAMI PRIHATIN akan hanya sia2. Harus diingat, setiap orang melakukan kesilapan itulah dinamakan manusia. Manusia mempunya NAFSU. kerana nafsu jugalah Nabi Adam diturunkan didunia. Negara kita tidak mengamalkan hukum HUDUD ,, jadi kerana itulah juga maksiat zina ini semakin berleluasa. Jikan negara kita mengamalkannya, mesti sume org takut kan? btol tak? tapi aku bukan nak ckp psl hukum hudud ke hape ke.. sbb aku seniri pon masih blom layak untuk memperkatakan isu seprti itu. apa yg aku katkan disini attituide masyarakat especially masyarakat MELAYU. di ulang MELAYU. Aku akui.. hampir kesemua bangsa MELAYU adalah ISLAM.  ISLAM memang menentang keras perbuatan zina. Tetapi apa yg aku nak katakan tentang isu ini. bukan lah tentang benda yg klw kita ckp hari ini, benda ni akan tidak terjadi. Nak perkatakan sekarang adalah perkara yg telah terjadi, iaitu, gadis tersebut telah pun berzina dan telahpun mengandung. Adakah tertulis yg mengatakan masyarakat harus menghukum manusia sebegini? Hukum maksud aku disini adalah seperti memulaukan keluarga gadis tersebut, mencerca gadis tersebut. Atas sebab itu lah gadis itu lebih pasti untuk membuang bayi yg x bersalah tersebut dr menjaga bayi tersebut.


Kita hidup dizaman millineum bukan dizaman jahilliah. Ini adalah perlakuan masyarakat Jahilliah. bukan menggalakkkan persetubuhan haram, tetapi sekadar untuk membahteras pembuangan bayi yg samasekali tidak berdosa. Mak bapak bayi tu mmg dah tentu salah, mmg bodoh! ikut syok anu dia dah selesai baru terpikir. Tetapi masyarakat sepatutnya fikir lebih panjang  sebelum menjatuhkan hukuman. Bukan kita yg layak memberi hukuman. Hukuman di hari akhirat itu PASTI. pada aku masyarakat sebegini pon dah tempah share disana nanti.


Institusi keluarga memainkan peranan yg paling penting. Melentur buluh biar dari rebung. jangan sudah terhantuk baru tengadah. Ibu bapa sepatutnya haruslah tahu peranan masing2. bapa perlulah tegas, perlu ambil tahu, dengan siapa anak berkawan, jika sudah bekerja, dimana tempat kerja, wktu kerja, dengan siapa anak itu tinggal. Dan ambillah tahu walaupun anak itu tidak berapa bermakna pun. Tapi sebagai ibu bapa haruslah bertanggungjawab sepenuhnya atas anak itu. Sekiranya didapati anak itu melakukan perbuatan yang tak diingini, usahlah terus menghukum dengan membuang anak tersebut. Sebaliknya ambillah tindakan bijak seperti kahwinkan ataupun memberikan kehidupan baru kepada anak itu. Usahlah kisah lagi tentang hantaran, apa kata orang kahwin tergesa2 dan sebagainya. Apa yg harus ditakutkan adalah hukuman ALLAH SWT bukan hukuman dari manusia. Dahulukan mana yang patut dan WAJIB. Memang kita hidup bermasyarakat, tapi masyarakat bukanlah perkara yang perlu difikirkan sampai perlu bermatian2 menidakkan hukum ALLAH.


Pada gadis yg telah terlanjur, pintu taubat mesih terbuka luas, usahlah mengulangi dosa besar sekali lagi. Membunuh itu adalah salah satu dosa besar yg tidak diampunkan. Di dunia mungkin lepas, tetapi di akhirat kelak, hanya ALLAH yang tahu betapa azabnya seksa disana. Jika dibuang keluarga, pergilah kesaluran yg betul .

No comments: