Friends Of Mine

Thursday, March 24, 2011

Amni...Tido la sayang..

Rasanya dah lebih kurang 2 minggu aku da habeh pantang.. since itu jugak lah aku dah balik ke rumahku syurgaku.. Dan sejak itu jugaklah amni xmo tido mlm.. Kalau tido pun.. cuma tidur2 ayam..

Aku tak kisah sgt at d 1st place..sbb pada aku biasalah baby2 ni mmg mcm ni.. tapi bila dah melarat hampir seminggu, aku rasa dah nak jadi habit amni mmg tak nak tido mlm.. pelbagai cara aku buat, mak kata jgn bawak anak keluar waktu magrib2.. tapi series mana ada aku bawak amni keluar, haritu kejap jek pegi rumah makbed.. tapi itu pun setelah aku pk sama jek bawak keluar ke tak.. tapi aku bergerak keluar dr rumah beliau pun after magrib..

Kepada kawan2 yg ada anak kecik sume aku tanya.. semua advise dr dorang aku ikut.. aku urut amni b4 tido, dia gelak2 time aku urut tu (sgt cute!) pastu sampai kesudah dia takmo tido... mcm2 ayat quran aku dah baca. tapi aku tak rasa ada "benda" kat rumah aku .. sbb aku dah kesemua makhluk dlm rumah tu hidup aman damai jek selama ni.. Then amni pun bukan nya menangis menjerit2 malam.. meragam pun tak... dia cume buat bunyi2an seperti merengek2 manja minta diangkat n didodoikan.. mana aku larat  nak wat camtu sepanjang mlm, klw papa yg buat dia mcm xmo.. agaknye sebab papa nya hanya ada tulang temulang yg x best bila didakap.. klw aku kan umpama tilam gebu yg sejuk. jadi mmg amni nak kat aku jek la. Masa aku tak keje lagi ok la.. tapi ni aku dah keje.. aku kene bgn 530 pagi taw! nak siap2 kan haziq punye bekal and semua stuff2 beliau yg beliau sepahkan dikala waktu mlm..

Tapi semalam, ada sorang teman bagi komen kat facebook , suggest suruh bg buai.. Aku n hubby mmg x bape bekenan sgt nak bg anak buai. Sbb susah nak bejalan sok. Tapi nak wat camana kan.. berjalan sekali sekala, nak tido tetiap malam. mana tahan tido 5 minit sekali bgn. Last2 aku amik buai haziq dulu (haziq pun x pnh pakai buai nidulu..saje je buang duit beli) buai ni buai letrik, jadi x susah lah.. just petik  suiz then buai dah siap dienjut.. wahh... amni duduk dialamnya dengan riang sekali.. walaupun beliau tak tido. Hubby ckp "its works la mama" aku ckp " jgn bersangka baik dulu, ni baru pukul 10 mlm"

aku biarkan amni dlm buai sementara aku tidokan haziq.Haziq kene tidokan, sbb beliau dah ditidurkan di bilik beliau sendiri. Aku turun dlm pukul 12 mlm tu tgk amni n papa nya dah tido. Aku pun hanyut gak masa tido kan haziq, nasib baik tersedar.

Aku suruh hubby angkat buai naik atas.. amni tidur terus menerus hingga pagi.. bgn minum susu mcm biasa 2jam sekali.. tapi selepas dimasuukkan dlm buai, beliau tidur semula.. Alhamdulilah.. da jumpa penawarnya.. aku kesian kat haziq, bila aku x cukup tido, mulalah aku jadi zombi ataupun kak limah marah2 beliau wlwpun kesalahannya cumalah kecik..kesian... aku selalu ckp kat haziq.. sori.. mama penat.. x bleh ajar haziq, haziq buatlah sendiri ye.. ma tido sblh haziq... tapi beliau tak belajar pun, sebab agaknye time tu je la beliau nak baring2 peluk aku... kesian.... mcmni mmg x bole ada anak ramai2... jawabnya mmg terbiar lah anak aku.. aku respek kepada mothers yg ada anak ramai dan anak2 itu semua jadi MANUSIA.. sbb bukanlah senang nak membesarkan seorang manusia.. dan memanusiakan seorang manusia.. semoga aku juga cepat kurus dengan life yg sgt bz ni.

Kepada anak2 mama haziq n amni, mama sayang korang berdua... jgn nakal2.. !

No comments: