Friends Of Mine

Wednesday, March 14, 2012

Janji aku pada haziq..

birthday haziq is coming soon.. lama lagi bulan Mei nanti..

aku promise *bukan papa, tapi mama ye*

nak belikan dia tablet. aku pun takde tablet. ada ubat tablet jek. tapi ada 1 SYARAT. dia boleh membaca dengan LANCAR.  dia mmg boleh baca tapi merangkak2, jumpa ayat cth mcm akhirat, menyampah, n so2.. kadang2 dia jem. tapi this lately aku nmpk, dah laju baca, gitu jugak dgn english. cuma kengkadang english tu adalah bunyi melayu jugak *nak wat gane anak melayu* . dia da skolah since umur 3thn. aku target 4 y dia bole baca dah.tapi kira x berapa achive la mission aku tu, sbb dia boleh baca merangkak2 x smooth.. now umur 4y10m dah laju baca n dia boleh faham apa yg dia baca. so oklah. adabudak sebaya beliau abc pun x kenal. kira okla klw progress ikut track kan. kadang aku kesian kat dia, belajar mcm nak amik spm je aku buat.

so promise is still a promise.. mmg aku akan belikan dia tablet. tgh survey nak beli samsung tab or ipad. yg bole surf pakai wifi cukupla. at least aku bole pantau website yg dia masuk, *aku dah block modem rumah dgn website bebukan haha*  bukan tak boleh beli time dia nak *wlwpun maknye merengkek cari duit*  tapi aku nak dia blaja a value of money. bukan senang cari duit. even nak beli apa2 pun haruslah ada sesuatu yg dia buat. bukan senang2 nak itu ini boleh dpt.

dah survey ipad 2 yg 16gb wifi RM1199. aku rasa worth la kot. make sense tak klw time aku nak beli bulan may nanti harga dia jd 5ratus? hahaha. memang tak la kan. Kesian kat haziq, nak tgk utube pakai pc kepala keretapi, takpela.. mama pun kene bukak lappy jugak. cuma klw ada duit lelebih tu sok mama teringin gak nak pakai playbook.

Haziq tengah blajar bacaan dalam solat. dah lumrah budak2 yg masih takde dosa, dia mmg senang diajar,cuma aku kadang baran jugak.. nak soh dia baca seniri tgk nota, dia tak tau baca jawi lagi, alif ba taa tau la.  Bacaan Al fatihah aku dengar dah clear la.. dan surah2 lazim yg lain ada yg dah clear.  doa2 tidur , bgn tidur, mkan, sesudah makan, masuk keluar toilet, mmg dah master. aku ingat kat skolah dia tak belajar, tapi belajar juga, ingatkan sekular sgt sekolah tu,tak lah susah sgt keja aku,cuma betulkan pitching sikit2 jek.

Semoga haziq bijak pandai selalu, n please, tolong lah speak in english with mama.. haziq ni malay version sungguh la.. *dia faham apa kita kata, tapi dia balas in melayu balik ngan kite, geramnye, bila dah ignore dia tau plak nak susun ayat*

Sekejap je rasa haziq dah nak 5y dah.. semoga haziq jadi budak baik selalu.. nanti boleh ajar adik pulak.. nanti birthday mama beli tablet ye.

1 comment:

Sobah Mariana Omar said...

babe aku beli my Tab for Adam and Aslan.. Not bad la.. Hg pun murah.. Aku kena beli 2 sb nanti berebut.. So far good la