Friends Of Mine

Saturday, March 24, 2012

Sikit Petua Dari Dr Hassan Din Al Hafiz

dah lama x update..
pasal malas pun ada, sibuk pun ye juge..
bila weekend, kalau dapt bgn pagi, rasa bermakna hari tersebut,
bila mana aku bole masak sarapan, tghri dan ptg, laundry, kms rumah , ajar anak2 dsbnya

tadi aku  bangun 7am, da x ble tido, jenuh aku lelap x bleh juge
last2 aku bangun mandi and start kemas rumah, hubs xde, beliau duty
anak2 x bangun lagi.. dan la aku tgk tv sblm mereka bangun tgk tv
aku x ske sgt tgk tv, ada internet da cukup keperluan asas aku
asal ada bunyi tv da ok da buat hilang sunyi

tgk2 channel, aku trs biarkan tv9 masa tu ada rancangan Nasi Lemak Kopi O
farah breep2 dah pregnant ye.. comei sgt beliau!
then ada ' bersama tokoh'
Dato Dr Hasaan Din .
menganga sat mulut aku tgk beliau.
aku suka tgk beliau
muka beliau sgt tenang
tapi bukan itu yg aku nak share.
Dia ada share Petua bukan "FATWA" katanya..
masa beliau belajar menghafaz Al- Quran inilah yg beliau amalkan
bolehlah nak amal , klw tak untuk hafaz  Quran pun. untuk belajar apa salahnya ,
antaranya:
1) Jangan minum minuman yg semut sudah mati didalamnya
2) Jangan makan kepala ikan
3) Jangan makan daun ketumbar
4) Jangan membaca di kuburan (batu nisan tu ler)


Then aku teringat:
Masa aku belajar, belajar dari mula aku belajar abc lagi,
ayahanda aku mmg dah mula praktikkan petua diatas kepada aku.
pasal tu ler aku pandai gaknya!

tapi ada tambahan;
aku tak bleh makan benda2 yang di peram.
sebab tu lah sampai skrg aku x berapa suka jeruk2 ke hape kah..
tapi..
masa tu aku bengang juge,
aku ske betul makan tempoyak, tak kira lah apa jenis masakn
janji bahan asasnya tempoyak
aku suka!
ayah tak kasi aku makan banyak!
dia makan byk takpe pulak
then masa tu ayah suka wat jeruk maman.
aku suke
dia tak kasi makan!

tapi alhamdulilah...
masa aku belajar,
kalau soh menghafal apa2
aku mmg cepat.
aku jarang dapat no 2 masa skolah
pasal ayah garang
dia conteng report card aku klw markah below 80
kejam kan?
cuma.. aku x hafal Quran
huhu

cuma bila aku start hidup sendiri,
ikut sedap tekak aku nak makan apa
makan byk plak tu!
tahap berdosa gaknya
mulalah keupayaan nak menghafal pun menurun
tapi oklah.. dapat jugak degree dlm timeframe takde fail2
pastu malas nak sambung master dah
aku lebih prefer nak kawen! huhu

Kata Dato Hassan Din lagi,
jangan lah belajar pasal nak dapt kerja elok
tapi belajar untuk menuntut ilmu,
Insyaalah ada ganjaran nya nanti.
Dan juga didiklah anak, dengan didikan agama
Insyaallah berjaya.

Itu saja untuk entry kali ini..
mau ke pasar malam
beli barang basah
tata

No comments: