Friends Of Mine

Tuesday, March 16, 2010

Homemade Mushroom Soup..wALAweeeeeeeeeeee

Tadi balik keje tros amik haziq kat umh mak. Balik pastu hubby kata pesal x beli goreng pisang? aku kata pakcik yg menege tuh x menege sbb budak cuti skul. Pastu tetiba aku teringat kat resepi yg aku amik kat raudah recipe. Rasanya klw try pon sodap gak. Aku ckp kat laki aku nak g giant ar beli brg nak wat mushroom soup homemade punya. Dia ckp pon sodap.. aku pon tros p giant beli brg.. balik trs aku wat dgn terkocoh2 dengan tak salin baju x mandi..heh..biase lah kan x mandi tuh penambah perisa. Aku amik masa dlm lebih kurang 30minit jek da siap mushroom soup aku.. huh! sedap giler n berbangga aku dpt menghasilkan mushroom sup ala2 cam kat secret recipe tu. Haziq pon makan bertambah2.Tapi aku x leh mkn bebanyak sbb agak muak . So kat sini aku sharekan recipe mushroom soup tuh. Tak sempat nak amik gambo sbb nak cepat nak mkn.

Bahan-bahan:

250g cendawan butang segar ~ hiris nipis / cincang halus
1 biji bawang besar ~ potong dadu
3 ulas bawang putih ~ dicincang
50g butter
2 sudu besar tepung gandum
1 cawan krim
1 liter susu segar
1 sudu kecil serbuk lada hitam
Sedikit hirisan daun bawang dan daun sup
Garam secukup rasa dan sedikit gula

Cara penyediaan:

1. Panaskan periuk, masukkan butter dan tumis bawang putih dan bawang besar sehingga layu.
2. Masukkan cendawan dan goreng sehingga keperangan. Lebih kurang 5-6 minit.
3. Masukkan tepung dan kacau rata.
4. Kemudian masukkan susu segar, kacau rata dan biarkan mendidih.
5. Kisar sup dengan menggunakan hand blender. Kalau tak ada, masukkan ke dalam blender dan kisar sehingga hancur.
6. Panaskan semula sup (masukkan semula ke dalam periuk dan panaskan).
7. Akhir sekali masukkan krim, garam secukupnya dan sedikit gula.


** mkn ngan garlic bread wat seniri gak.. pon sodap.... slamat try!


No comments: