Friends Of Mine

Wednesday, March 10, 2010

Perihal Kucing dan Pesanan Mak

Tadi balik lunch umh mak, tapi x mkn pon.. pastu masa mak nak tidokan aziq aku ckp kat mak ginilah lebih kurang sambil aku baring2 tuh

aku : org tension ar mak kucing itam tuh asik berak depan umh org jek, pastu mlm td dia berak atas mozek plak..bwh kete as


mak : kucing mane, yg anak ciko tuh ke (ciko tu x kucing mak)


aku : yela.. kucing t u la.. mane lagi.. klw ikut ati lyn bunuh jek dia


mak : jangan bunuh kucing.. pukul la pakai penyapu lidi ke penyapu ke kasi dia sakit skit, tapi  jgn sampai luka. Kucing ni x baik naya dia, bunuh lagi x boleh, ada  yg mendapat nanti. Tu ko tengok pak sedara mak pak usu sa'don tuh.. dulu dia buang kucing dlm sungai mati kucing tuh, tengok, hidup x pnh senang sampai sekarang. Tu dulu kat masa mak dok skudai kanan ader org blasah kucing sampai bedarah2 mulut kucing tuh, bini dia beranak kuar anak bercalar balar muka mulut2 sebijik mcm kucing yg dibelasah tuh.


aku : ye ke mak?


mak : ye.. jgn bunuh kucing ckp kat as tu.. pesan tuh ingat lah pesan mak ni


aku : yelah nanti lyn ckp ar


mak : pastu klw ader nasi2 ke mknn lebih ke jgn dibuang, bg jek kucing blkang umh tu makan, dr buang kan x baik..  kucing ni mendoakan kita(mak da mula membebel..blalalalalala)

Kesimpulan yg aku bleh buat dari statement mak  tuh wlwpon aku x bape nak masuk otak aku ni, tapi aku rasa ada betul gaklah apa yg mak ckp. Walaupun setiap kejadian dan nasib org tu dah ditentukan, tapi betullah klw pk balik, klw kite zalim sesama manusia pun ada balasan, inikan pula zalim dengan binatang, nak2 kucing adalah haiwan kesayangan Nabi Muhammad.  Sebab tu la mak ayah murah rezeki kot, kucing dekat 10 hekor bela kat blkang umh, tu bukan bagi makan sisa2 mknn, bagi makan baik punya. belanja makan kucing, pasir kucing pon dah cecah ratusan tetiap bulan. Bila aku realize balik, ye la.. kami start bela kucing thn 2002. masa tuh ader 2 ekor, ben n puteh (puteh da mati ~ x sempat pindah umh baru ayah masa tu :(  )  start drpd tuh la aku tgk rezeki ayah dan mak makin bertambah hinggalah hari ni.

Aku doakan juga ayah n mak dapat g Mekah tahun ni. Ayah dah wat surat rayuan pada Tabung Haji minggu lepas. Ayah n mak nak pegi ngan We sekali. Semoga ayah mak boleh pegi mengerjakan rukun Islam ke- 5 tuh pada tahun ni . Aminnn...  Ayah pun dah mula bersenam tetiap pegi dengan berjoging aku tgk, sebab dia ckp takut x larat nak jalan masa di tanah suci nanti. Tapi blom pape hal.. lutut da sakit sebab ber taichi.. hahaha.. Niat yg baik selalunya akan dimakbulkan Insyaalah..

2 comments:

luviman@blogspot.com said...

moga doa mereka dimakbulkan...sian kat we...tiap² thn x penah miss g kursus haji...moga ade rezeki die tawon ni...

Izza-Crystal said...

yer la lynn...betul ape mak ko cakap tu...aku percaya...aku percaya...