Friends Of Mine

Monday, January 30, 2012

INSAF

Lumrah manusia selalunya tak bersyukur dengan apa yg dimiliki..

4hari 3mlm aku temankan Amni di wad, buatkan aku insaf bila;

1. Dikurniakan anak2 yg sempurna dan cukup sifatnya. Menitis air mata aku bila melihat bayi yg tak sempurna ditempatkan di unit rawatan rapi di wad tersebut

2. Masih boleh tidur di katil king dengan cadar 100% cotton dgn bilik boleh thn besar klw panas, on je aircond. Duduk di wad, aku tepaksa berkongsi katil dgn amni, of course la aku kene mengalah tdo sebelah jek, balik dr wad, badan aku sengal semua! Tgh mlm aku bangun mandi sbb panas!

3. Masih boleh order makan dgn husband bila dtg, belagak! Takmo makan ration hospital. Ada mak2 patient kat situ mkn je apa yg ada, sbb xde sape yg nak dtg bawak makanan, n mungkin itu sahaja yg ada untuk dibuat alas perut.

4. Duduk disitu membuatkan aku akur dgn kasih syg ibu yg tiada tolok bandingnya. Melihat ibu2 yg bersabar dgn kerenah anak2 yg tidak sihat, hinggakan 1malam solid tak tidur! Tak masuk lg kene postpone buang air semata2 nak tunggu anak tido dahulu. Terima Kasih mak!

5. Yang paling membuatkan aku insaf dan bersyukur, aku cuma bagi GL untuk discajkan anak aku. Tapi bg mereka yg x punya kemudahan itu, terpaksa membayar bil hospital selama mana mereka ada disitu, mungkin amaunnya tdklah sebesar mana, tapi terdengar perbualan sepasang suami isteri yg sedang berkira2 ttg tambang(mereka tgl di pulau pangkor) , duit susu anak hingga cukup bulan, dan bil hospital sebanyak 49.80! Mereka tdk mampu utk membayar amaun tersebut! Nasiblah kita tgl di Malaysia, bil perubatan masih ada subsidi. (Cuba tgk sinetron Indonesia, klw sakit xde duit, matilah kau dirumah) ok balik pd suami isteri td, akhirnya mereka meminta utk membayar cagaran sahaja yg berharga RM10! Dan selebihnya diminta byr ikut timeline yg diberi.

See? Adakalanya bg kita wang seringgit kdg2 xpunya apa2 makna bg kita, tapi bg yg susah, wang segitu adalah memberi makna pd mereka.

Bagi yg senang dan masih dipilih oleh Tuhan untuk menikmati rezeki dgn mudah, bersyukurlah, dan ingatlah juga, kdgkala kesenangan juga merupakan satu ujian.

Sama2lah kita muhasabah supaya kita tergolong dlm golongan org yg bersyukur!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

4 comments:

Nora Shahaira said...

Allah swt berkata...jika kita nak bersyukur...jgn lihat org lebih dari kita..nescaya kesyukuran tidak hadir dalam jiwa kita..

pengalaman tu sedang mematangkan akak nora..cuma bab bayaran tu..Alhamdulillah..kami masih diringankan beban disitu..kalau tak mau dah berpuluh ribu kena tanggung tambah nak menginap kat sepital ni nak dekat sebulan dah..

Unknown said...

insaf kejap aku...ingatkan aku susah..rupanya ada yang lebih susah...

saya tak tipu!!nina the mummy said...

sangat bersyukur dgn nikmat yg ALLAH beri....

izazi said...

betul lynn, akak pun terasa sedih dan insaf bila ke hospital. lagi la kat area kk ni, bila g hosp sure akan lihat macam2 karenah dan life pelbagai manusia.
ntah la , akak ni garang n tegas dengan dengan anak2 ..tapi bila melawat anak seorang kawan kat hospital, bleh plak sebak tgk keadaan anak2 dan ibu2 kat situ huhuhu