Friends Of Mine

Tuesday, October 12, 2010

10.10.10~ ada yang gembira dan ada yang bersedih

10.10.10

Tarikh yg sgt cantik.. ramai yg memilihnya untuk agenda yg penting dlm hidup mereka.. Antaranya, ada yang bernikah, bertunang , melahirkan anak dsbnya..

Tapi disebalik berita gembira ada jua yg bersedih kehilangan orang yang tersayang dlm tragedi km 223 lbhraya utara selatan. Seramai 16 menjadi korban kecelakaan jalanraya tersebut. Ajal & maut ditangan Allah. Takziah kepada keluarga mangsa. Rasa nak menitik air mata aku bila tengok berita2 yg disiarkan tentang kemalangan ni (tapi aku simpan jek air mata ni untuk perkara2 yg lebih penting).

Wlwpon aku lmbt update, sbb aku adalah seorang isteri, ibu dan anak.. hehehe. Life smakin sibuk dan kulit pun dah makin hitam dek asyik berjemur. Time2 pregnant mcm ni tak berani lah nak amik skincare yang bukan2 . Apa2pun lepas bersalin jek la nanti aku salin kulit sekali. Rambut pun dah kering mcm apa.. dah lama x g wat treatment. Untuk tarikh 10.10.10  aku balik kg sebelah ayah sbb 2 orang cousin aku kahwin. Selamat pengantin baru to Intan & Epoy.. Semoga jodoh berpanjangan hingga ke akhir hayat.  Sebuah majlis perkahwinan yg sgt simple.
Oh sbnrnya ader citer nak citer.. biasalah bila duduk di dlm masyarakat melayu (melayu kuno) mcm2 yg boleh kita dgr ..mcm2 tak payah sebut.. One og my untie.. tetibe jek terdengar dr mulut beliau..

" Eh laki Intan tuh tak tau nak balik ke?? dah tido baring kat sini?"

hmmm.. actually my cousin ni dah nikah dulu.. and suaminya adalah orang biasa2 aje.. bukan Lawyer, Dokter, Majistret , ahlil muzik.ahlil nujum.. atau pun pegawai tentera laut.. Seorang tukang rumah. Tapi takpela.. hidup pilihan memasing kan..

tapi biasalah adat pengantin baru.. mestilah nak sentiasa berkepit.. and sentiasa disampingmu.. lainlah cam aku bila lama sket hubs x g men gop aku yg tanye.. tak g men gop ke rini?? (hahaha..ayat rimas lah tu! anyway..i luv u honey more than everythings) tapi org nikah gantung kan.. yg sedara mara ni x bekenan lah.. masyarakat pun dok ngata jek.. pada aku..  aku nak ckp jek.. oh please shut up your mouth! p la jaga anak dara seniri lagi bagus.. dia seniri ada 4 orang anak dara yang semuanya wajib berkahwin! tapi x nikah n berkepit all d way. Itu bgs kah? dr org yg da nikah tapi nak bekepit? so what?? See.. org kita.. (wlwpon she is my untie.. mende yg x berkenan still x bekenan) anak org ngata mcm2.. tapi anak seniri? xpelah pulak.. Dia nak kawen dgn tukang rumah or sape2 pun.. hidup dia. esok2 klw dia yg tak mkn paling susah pon dia susah kan mak dia jek.. xde dia nak susahkan makcik2 lah hai! Apa yg wajib? NIKAH kan? at least mak bapak dia x tanggung dosa dah.. tapi makcik ni??? hmm... sedar2 lah.. dah tua dah pun.. jgn asik nak ngata orang.. org boleh ngata kat makcik balik mcm2 tau.. !

Pada aku, nak nikah gantung or bikah biasa ikut suka lah.. janji NIKAH menghalalkan hubungan antara lelaki dan wanita. Dr dok bekepit x nikah susah juga. Aku sendiri bertunang cuma 8 bulan. Sbb Ayah dah ckp, klw nak dok dating jek.. kahwin la cecepat. Aku marah gak time tu ayah nak kawenkan aku cecepat.. umur aku baru 22thn ketika itu.. baru abeh study.. hajat nak sambung study .. tapi Ayah kata, kahwin bukan x boleh study.. penyudahnye seronok sgt berlaki.. x habeh pon aku sambung master.. sbb dah dapat Master kan?? huu.. sama lah hal nya dgn adik aku..sama gak Ayah buat. Baru sekarang aku faham, kenapa orang tua risau sgt klw anak dara dorang asik berdating jek.. And ayah kata klw anak2 dia da kawen baru senang nak g haji.. Baru la aku faham....

Pokok pangkal adalah pada hati sendiri, buat baik dibalas baik, jahat satu hari nanti dpt jugak. Time tu nanti. Nangis x berlagu pun x guna. Hari ni kita dok ngata orang, esok2 orang ngata kita balik! Padan muko makcik!

No comments: