Friends Of Mine

Monday, October 25, 2010

Cara nak Boh Labels kat blog.. From Makbed..

sgt pantas.... 10 markah untuk kamu.. tapi akk kene simpan dulu.. nanti balik umah baru nak wat:




Tutorial caner nak boh labels kat blog.

Memula....

Kena tahu dulu apakah itu LABELS. Labels ni adalah macam ni ekk..

Tengok kotak berwarna merah tu. Label ni bertujuan untuk memudahkan aku dan pembaca blog lain menyemak semula entry lama-lama. Antara LABELS yang paling feymes ditekan banyak-banyak kali ialah LABEL berjudul RESEPI RAHSIA MAKBED. Sebab: Kekadang, aku pun terlupa amende yang aku tulis sebagai rencah bahan masakan.

Cara nak bubuhnya senang aje. Tapi nak explain ni mungkin cam lemau-lemau berikutan tukang explain ni plak weng sket kepala hotaknya. Hormon tak stabil. Tengah makan asam... TETT! Tapi, aku wat gak la sebaik yang boleh. Kalau tak paham, sila telepon saya ye. U have the nambah!!

 Nampak tak menda ni kat bawah new post entry kita?


Katelah entry pada hari itu berkisar tentang MAKANAN, (kasi contoh makanan la senang sket) jadi letaklah label yang mudah dan senang diingat. Contoh, hari ni masak IKAN SINGGANG. Sangat sedap masakan saya hari ni. Saya sungguh hepi... Nak tau resepi? Saya letakkan kat sini ek.. bla bla bla...

 Jadi... taruk le label kat situ SINGGANG. Ataupun Ikan. Atau 'masakan Ikan' atau pun resepi Ikan. PERHATIAN: BOLEH TARUK BANYAK-BANYAK LABEL UNTUK SATU ENTRY. Suka ati mu. Caranya, taip je perkataan untuk dijadikan Label tu dalam kotak yang Makbed tunjuk ni. 

Untuk memasukkan LABEL ke dalam BLOG, perlulah anda ke "DESIGN" dan seterusnya sampai ke page cam ni..



Klik je kat ADD A GADGET dan kendian pilih la menda ni pulak..


Haa... senang je. Pastu, dia akan suruh korang tentukan LABELs ape nak didisplaykan. Ikut suka la nak display semua ke taknak. Haa.. camne korang nak mendisplaykannye pun ada gak. Aku dah melalut dah ni. Cube awat dulu wahai Semut Merah. semalam saya sudah bagi laksa mi. Sedap tak laksa mi tersebut?


 Untuk entry lelama, buleh gak nak boh Label. Tapi, kena edit post satu persatu la. Leceh sikit. Tapi, kamu kan rajin....

No comments: