Friends Of Mine

Monday, July 18, 2011

Amni demam lagi

Semalam Amni demam lagi.. suhu tertinggi dicatat 39c. Aku sedar pun masa bangun pagi masa dia melalak mcm nak gila. Anak aku yg ni mmg suke menjerit sampai meremang bulu roma aku, tapi sebenarnya dia  nak susu tapi aku terhegeh2 nak wat. Aku bg mkn ubat pukul 7 pagi, tapi demam masih tak kebah.Dalam hati aku mmg dh berkira2 nak hantar pegi hospital . Kenapa aku sikit2 pegi hospital? sebab Amni ada pneumia. So beliau tak akan baik dengan antibiotik biasa ataupun ubat demam biasa klw ada jangkitan.

Cukup 6 jam, aku bg lagi ubat demam.. tapi masih tak kebah juga, last2 aku bagi paracetamol 125mg masok ikut bontot punye. Pun x kebah! klw demam mcm ni mmg aku tak wat keje lain, baik Amni ataupun Haziq mmg aku dok jeram kepala n badan jek supaya suhu boleh maintain. Aku nak bawak p hospital dah malam,tapi aku sms doktor Shalini .. beliau suruh aku cek ada bunyi mcm kertas direnyuk tak kat dada Amni. Aku cek2 takde, thne beliau tanya ada tak air liur Amni keluar banyak dr biasa? Oh yes.. aku notify mmg ada byk airliur keluar dr biasa. N doktor tuh ckp mungkin beliau nak tumbuh gigi dan ni buat baby rasa x selesa dan asik meragam. Beliau kata cuba bagi gripe water. Aku terus pump Amni 5ml gripe water. 15min pastu berpeluh2 dia. Aku pun pelik apa fungsi gripe water ni? aku baca kat botol untuk melegakan bayi yg hendak tumbuh gigi. Mungkin la Amni lega, tapi kenapa Amni berpeluh2? Dari siang aku bagi ubat demam xmo kebah2. Hari ni aku bercuti dan monitor temprature Amni time to time. Klw demam lagi mmg no choice kena bawak jugak, itu tandanya ada jangkitan kuman lagi. Tapi klw dlm masa 24jam ni beliau tak demam, means itu demam biasa lah.. Semoga Amni ok. Mama tak larat la tido spital lagi, kesian kat Papa n Haziq ..

Kadang2 aku pelik, kenapa anak aku x semena2 bole kene infection, untuk org yg x paham mungkin la bole ckp, aku tak jaga betul2.. tapi anak2 aku ni semua nya EXTRA CARE, dari baju  pakai detergent khas, botol susu pun cuci pakai yg khas punya. Time jerubu lagi la.. dengan aku2 sekali tak keluar. Aku keluar pegi keje jek. Anak aku cuma naik kereta ke rumah mak dan balik semula ke rumah kami.  Mungkin ini dugaan untuk aku dan suami untuk membesar kan anak.  Aku teringat Haziq dulu kecik2 pun macam ni, tapi bila umur dah 2 tahun semua penyakit hilang.

Oh cerita pasal haziq, aku test dia malam tadi, dia dah boleh baca story books yg aku beli.. nak upload video beliau membaca, tapi kabel kat opis lak.. Nanti aku upload di next entry.. Aku tak tahu anak orang lain.. tapi aku sangat bersyukur at 4 years haziq dah boleh membaca.. Dan aku memang takde istilah skolah budak 4 tahun tu sekolah main2. Sekolah kene betul pegi sekolah. Klw x sihat lain lah.. mmg bole ponteng.. Dikesempatan yg ada ni, Amni pun tido, aku nak tido lah jugak, nak qada tido mlm2 yg lepas  ..

1 comment:

Nini D.. said...

nnti email aku alamat ko..